آب‌گینه

درباره بلاگ

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیمِ
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
وَ
عَجِّل فَرَجَهُم!

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
۲۹ مرداد ۹۷ ، ۰۰:۳۴

عبادة الأحرار

«إنَّ ‌قوماً عبدوا الله رغبةً فتلک عبادة التّجار وإنّ قوماً عبدوا الله رهْبةً فتلک عبادة العبید و إنّ قوْماً عبدوا الله شُکراً فَتلک عبادة الأحرار»؛

گروهی خدا را از روی رغبت و میل (به بهشت) پرستش می‌کنند؛ این عبادت تجّار است و گروهی او را از روی ترس می‌پرستند؛ این عبادت بردگان است و گروهی خدا را به خاطر شکر نعمت‌ها (و این که شایستۀ عبادت است) می‌پرستند؛ این عبادت آزادگان است.     

                                                       نهج البلاغه/ حکمت 237

دکتر «سهیل اسعد»:

در یکی از دانشگاه‌های «کلمبیا» و در شهر «کالی»، جلسه‌ای با فیلسوفان آن‌جا داشتم. من را دعوت کرده بودند تا در مورد فلسفۀ اسلامی صحبت کنم. در آن جلسه، با ترفندی به آن‌ها گفتم که ما فیلسوفی به نام علیّ بن ابیطالب علیه السّلام داریم که بزرگ‌ترین فیلسوف تاریخ اسلام است و دربارۀ انواع عبادت، چنین فرمایشی دارد که...

یک سال بعد، وقتی وارد مرکز اسلامی شهر کالی شدم، دیدم که یکی از آن فیلسوفانِ در آن جلسه مشغول خواندن نماز است، در حالی که آن موقع مسیحی بود. من سؤال کردم که چه خبر است؟ یک سال پیش در دانشگاه بودی و الآن در مرکز اسلامی، نماز می‌خوانی؟ گفت: بله! من به عنوان فیلسوف، چندین سال در فلسفه تحقیق کردم تا مفهوم آزادی را پیدا کنم. دیدم آزادی فلسفی در مقابل عبودیّت و بندگی است. بعد به عنوان فیلسوف، سراغ ادیان مختلف رفتم و تحقیق کردم. متوجّه شدم که بندگی و عبودیّت در مقابل آزادی است؛ یعنی اصلاً قابل جمع نیست. برای من که هم خدا و هم آزادی را قبول دارم، سخت بود که انسان در این دنیا یا آزاد آزاد باشد و یا بندۀ بنده تا این‌که با مکتب امیرالمؤمنین و مکتب غدیر آشنا شدم. متوجّه شدم که آن‌ها تعریفی از آزادی دارند که کاملاً با تعاریف جریانات دیگر فکری و مکاتب فلسفی متفاوت است. آن هم این بود که آزادی عین بندگی است و بندگی عین آزادی است؛ یعنی عبادة الأحرار، فقط بندگان مخلص خدا می‌توانند به قلّه و اوج آزادی برسند.آن‌جا بود که گفتم:

أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله و أَشْهَدُ أَنَّ عَلِیّاً وَلِیُّ اللَّهِ.